یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
چاپ کتاب

حوزه/ با همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ویژه‌برنامه گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، با همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ویژه‌برنامه گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، برگزار شد

این مراسم روز ۱۷ شهریور با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، آفرینش‌های هنری و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در محل مرکز بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

احیای امر اهل بیت(ع) رسالت اصلی آستان قدس رضوی

سرپرست چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم ، به جایگاه و نقش چاپخانه آستان قدس رضوی در فضای فرهنگی این مجموعه مقدس اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در حدیثی معروف می‌فرمایند:"خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند!». از ایشان سوال شد چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند».

مهندس مرتضی یزدانی، خاطرنشان کرد: حضرت بر ترویج و اشاعه معارف اهل بیت(ع) تاکید دارند و از همین رو یکی از رسالت‌های اصلی ما در آستان قدس رضوی احیاء امر اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از نخستین موسساتی است که پس از انقلاب اسلامی تاسیس شده و در این ۴۰ سال فعالیت بیش از ۸۰ میلیون جلد کتاب به چاپ رسانده، به این معتی که به ازای هر ایرانی یک کتاب منتشر شده است.

یزدانی افزود: با توجه به لزوم به روزرسانی صنعت چاپ، چاپخانه قرآن کریم، در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد. این مرکز، از مدرن ترین دستگاه‌ها و تجهیزات چاپی برخوردار است و دقت، ظرافت و تکنولوژی دستگاه های آن، هنوز در برخی از حوزه‌ها منحصر به فرد و پیشرو ست.

وی تصریح کرد: در این مدت بالغ بر ۵۰ میلیون کتاب در اندازه ها و ترجمه‌های متفاوت و با تنوع بسیار برای خدمت‌رسانی به این آستان مقدس به چاپ رسیده و انتشار سر رسید کربلا به مدت ۸ سال، سررسید قدس، آثار نفیسی همچون کتاب ابراهیم سلطان، بایسنقر، چاپ قرآن و مفاتیح ویژه حرم مطهر رضوی و ... از دیگر دستاوردهای فعالیت این مؤسسه است.

یزدانی با اشاره به چاپ بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در ایام دهه پایانی ماه صفر، گفت: این آثار با محوریت زیارت با معرفت در این ایام به چاپ رسیده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

بررسی صنعت چاپ آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت

معاون اجتماعی‌سازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو هیئت مدیره موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و نام مرحوم دکتر برادران رفیعی، گفت: ماحصل تلاشهای پژوهشگران بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این موسسه خلاصه می‌شود.

حسن آرام، تصریح کرد: کتاب چاپخانه سنگی آستان قدس رضوی نوشته دکتر مصطفی شاطری است که چاپخانه سنگی آستان قدس رضوی را در سالهای ۱۲۹۴_۱۳۴۴ بررسی می‌کند و در نظر داریم صنعت چاپ در دوران پس از انقلاب را نیز بررسی کنیم و به چاپ‌ برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha